Polska gastronomia cały czas się rozwija – potwierdzają to nie tylko badania i raporty, ale również możemy to zaobserwować sami, wystarczy przejść się po najbliższej okolicy. Liczba otwieranych lokali z roku na rok się zwiększa, podobnie jak ilość klientów czy zostawianych przez nich pieniędzy. Bardzo ważne jest jednak obserwowanie trendów i kierunku, w jakim zmierza gastronomia w Polsce. Kiedy moda na dany rodzaj kuchni jest u swojego szczytu – jest już za późno. Co więc możemy wywnioskować na podstawie raportów Makro „Polska na talerzu” z ostatnich lat?
Dlaczego Polacy jedzą poza domem?
Zacznijmy od podstaw: 2018 rok przyniósł nam gigantyczną zmianę w postrzeganiu restauracji. W poprzednich latach głównymi czynnikami, które decydowały o jedzeniu poza domem, były oszczędność czasu i wygoda. Konsumenci nie skupiali się na kwestiach takich jak klimat lokalu czy możliwość poznania nowych smaków – aż do teraz.
Co to oznacza dla Twojej restauracji? Przede wszystkim, lokal powinien być miejscem, w którym ludzie po prostu chcą być! Spotkania ze znajomymi czy rodziną lubimy spędzać w przyjemnym otoczeniu, prawda? Zastanów się, czy Twoja restauracja spełnia ten warunek: jak wygląda jej wystrój? Czy obsługa jest miła i zaangażowana?
Jaki rodzaj kuchni wybierają Polacy?
Czasy pizzy i kebaba przeminęły. Jeszcze parę lat temu pomysłem na „złoty biznes” było otworzenie knajpy z kebabami, ale to już nie wystarcza – konsumenci chcą więcej! Jak to wygląda procentowo? W 2016 roku aż 74% konsumentów wybierało kuchnię włoską, w 2018 ten odsetek spadł do 56%. Jak to wygląda w przypadku kuchni amerykańskiej? Na przestrzeni ostatnich dwóch lat zainteresowanie zmniejszyło się o 29%!
Skoro nie włoska, nie arabska i nie amerykańska, to co? Zacznij od obserwowania trendów! Jeszcze w 2015 roku Polacy nie chcieli słyszeć o kuchni eko czy bio – zaledwie 3% deklarowało, że ją wybiera, gdzie dziś jest to już 10%. Goście nie chcą już dostać po prostu placka z serem, wymagają od restauratorów więcej, lepiej i zdrowiej!
Podobnie zmniejsza się zainteresowanie pizzeriami czy fast foodami – z 65% do 59%. Warto postawić na nowe koncepty, które jeszcze nie opanowały rynku. O tym, co powinno oferować i jak wyglądać bistro piszemy tutaj.
Jak dotrzeć do potencjalnych klientów restauracji?
Jedna rzecz się nie zmienia – od kilku lat na szczycie powodów, dla których Polacy wybierają dany lokal jest opinia ich znajomych lub rodziny. Wszyscy znamy powiedzenie, że zadowolony klient przyprowadzi dziesięciu następnych, prawda?
Zupełnie inną kwestią jest opieranie wyboru o media społecznościowe. Mamy nadzieję, że już jesteś na Facebooku i systematycznie prowadzisz swój profil? Powinieneś! W 2016 roku jedynie 25% osób sprawdzało informacje o restauracjach na portalach społecznościowych, a dziś… 48%! Z czego 96% szuka fanpage’a i wystawionych na nim rekomendacji. Zdecydowany trend wzrostowy pokazuje nam, że marketing lokalu powinien skupiać się w przestrzeni internetowej. Ulotki czy ogłoszenia w gazetach to przeszłość!
Nie wiesz, jak wykorzystać trendy na swoją korzyść?
Biorąc pod uwagę ilość czasu, jaką poświęcasz na dbanie o swój biznes, może Ci nie starczać doby na jednoczesne obserwowanie trendów i trzymanie ręki na pulsie. Zastanawiasz się, czy nie warto odświeżyć konceptu Twojego lokalu? Nasi eksperci zajmują się metamorfozami restauracji, zmienianiem menu i strategiami wprowadzania obiektów gastronomicznych do internetu. Zapraszamy do kontaktu na office@toptenhotels.pl