TopTenHotels

Blog TopTenHotels

Jak zarządzać personelem w restauracji? Proste rady, które możesz wdrożyć już dziś!

Gastronomia nie jest prostą branżą i dla pracowników, i dla pracodawców. Z jednej strony wynagrodzenie jest z reguły niskie, szanse na rozwój znikome, a stabilność jest raczej marzeniem. Jak to wygląda od tej drugiej strony? Częsta rotacja, niski poziom proaktywności i odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
Co Ty, jako właściciel restauracji, możesz zmienić, żeby stworzyć przyjazne środowisko, które zaowocuje zadowoleniem zespołu i pozwoli rozwinąć Twój biznes? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą!

Zrozum swoją rolę

Absolutną podstawą do odpowiedniego zarządzania personelem jest zrozumienie roli, jaką powinieneś pełnić. Skrajności w każdym przypadku się źle sprawdzają, więc zapomnij o byciu szefem-kumplem czy kontroli i karach za wszelkie przewinienia. Jako lider, powinieneś jednocześnie inspirować i motywować. Zawsze myśleć o tym, jak możesz pomóc swoim pracownikom być lepszymi – a nie irytować się, że nie spełniają Twoich oczekiwań.

Dobry lider kieruje ludźmi tak, że dokładnie wiedzą, co mają robić, dlaczego i do czego dążą. Proaktywne zachowania też nie biorą się znikąd – to Ty musisz swoich pracowników ich nauczyć.

Wykorzystaj potencjał ludzi

Czy poświęcasz czas, żeby analizować każdą osobę, jej możliwości, umiejętności i chęć do rozwoju? Powinieneś! Zastanów się dziś, co widzisz w swoim zespole. Może któraś z kelnerek ma smykałkę do zarządzania i warto by było pomóc jej rozwinąć się w tym kierunku? A może jedna z hostess po zamknięciu restauracji przyrządza takie drinki, że wszyscy są zachwyceni?

To, że zatrudniłeś kogoś na konkretne stanowisko, nie znaczy, że musi tam zostać na zawsze. Jeśli to Ty pomożesz komuś w rozwoju i dasz mu szansę, możesz być pewien, że będzie Ci wdzięczny. Taki pracownik jest dużo bardziej lojalny niż ten, którego potrzeby Cię nie interesują.

Szkolenie nie tylko na początku

Kiedy zatrudniasz nową osobę, musisz ją wdrożyć i wyszkolić. Pokazujesz jej wtedy wszystko, co związane z obowiązkami, przedstawiasz wizję lokalu i kulturę pracy, zapoznajesz ze wszystkimi wymogami. A potem co? Zostawiasz ją samą sobie, chyba, że popełnia błędy.

Powiedz, jak Twoja restauracja ma się rozwijać, jeśli pracujący w niej ludzie się nie rozwijają? Przemyśl kwestię szkoleń dla zespołu – takich, dzięki którym zyska również sam lokal. Może warto zaprosić wybitnego szefa kuchni, który odświeży menu, a jednocześnie nauczy kucharzy paru sztuczek i ciekawostek?

Doceniaj pracowników

Wiesz, o czym najczęściej zapominają osoby zarządzające? „Dziękuję.” Z jednej strony to proste, ale z drugiej? Zawsze jesteś w biegu, tu telefon od dostawcy, tam mail na temat eventu, który organizujesz, później jakiś mały pożar, który musisz ugasić… Mimo wszystko, spróbuj od dziś zacząć mówić „dziękuję”!

Pamiętaj, że Ciebie to nie kosztuje wiele, a zmienia zupełnie atmosferę w lokalu i sprawia, że personel jest po prostu bardziej zadowolony – a zadowolony pracownik to dobry pracownik. To właśnie codzienność kształtuje kulturę pracy, która musi być na wysokim poziomie. Goście, którzy do Ciebie przychodzą, odczuwają to!

Potrzebujesz wsparcia?

Nikt z nas nie urodził się szefem idealnym. To wieloletnie doświadczenie sprawia, że wiemy co robić, co mówić i jak się zachowywać. Nasi eksperci je mają – i jako pracownicy, i jako kadra zarządzająca. Jeśli szukasz wsparcia w budowaniu i rozwijaniu zespołu – zapraszamy do kontaktu na office@toptenhotels.pl

Zespół Top Ten Hotels

Doradcy TopTenHotels

Prowadzisz Restaurację, Hotel, Bar? 
Spotkaj się z naszym doradcą i s
prawdź w jakich obszarach możemy Ci pomóc.